مهارت‌های چهار گانه زبان انگلیسی

مهارت‌های چهار گانه زبان انگلیسی

شاید برای برخی سوال باشد که مهارت‌های چهار گانه زبان انگلیسی کدامند؟ این مهارت ها عبارت اند از:
شنیدن Listening
خواندن Reading
نوشتن Writing
صحبت کردن Speaking                                                                                                                                                                 جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به بهترین مدرس زبان انگلیسی روی لینک کلیک نمایید.

برای تسلط کامل بر زبان انگلیسی لازم است که مهارت‌های چهار گانه زبان انگلیسی را به اندازه ای قابل توجه تقویت کنیم اما گاهی متناسب با نیاز ما لزومی به تقویت هر ۴ مورد نیست. خواه قصد مهاجرت داشته باشید و یا به دنبال شغلی با درآمد عالی هستید، زبان انگلیسی به عنوان شاه کلید موفقیت شما است.

[lwptoc]

این مهارت ها چطور گروه بندی می شوند؟

1- بر اساس مسیر ارتباطی:
مهارت های ورودی (پذیرا): Listening و Reading
مهارت های خروجی (تولیدی): Speaking و Writing
2- بر اساس روش ارتباطی:
شنیداری یا گفتاری (شفاهی): Listening و Speaking
نوشتاری: Reading و Writing

در این مقاله سعی شده است که روش‌ها و استراتژی‌های تقویت مهارت‌های چهار گانه زبان انگلیسی را شرح دهیم. با توجه به اینکه هر فرد روش خاص خود را برای یادگیری دارد، بنابراین شما باید با توجه به علایق خود شیوه ‌ی مناسب را انتخاب کنید که بیشترین اثر‌‌بخشی را برایتان دارد.

مهارت Speaking

مهارت گفتاری نیز همچون مهارت نوشتاری، در مراحل ثانویه دانش زبانی شکل می‌گیرد و توانایی فرد را در بیان منظور خود به زبان مقصد نشان می‌دهد، از روش های زیر برای تمرین مهارت Speaking می توانید استفاده کنید.

به خودتان اعتماد داشته باشید:
قبل از یادگیری هر‌‌ روش، در ابتدا برای صحبت کردن باید اعتماد‌‌به‌‌نفس خود را تقویت کنید! در همان ابتدای یادگیری، هر روز سعی کنید مقداری از گفتگو‌‌های روزانه‌ی خود را به زبان انگلیسی صحبت کنید. از اشتباه گفتن نترسید تا پردازش اطلاعات انگلیسی در مغز شما کم‌کم انجام‌ گیرد. صحبت کردن با شخص دیگر بسیار کمک‌کننده است.
بر بیان خودتان کار کنید.

روی تلفظ خود کار کنید. حتی اگر گرامر قابل قبول و دامنه‌‌ی لغات گسترده‌ای داشته‌‌باشید و لهجه‌ی خود را تقویت نکنید، ممکن است افراد نیتیو انگلیسی زبان نتوانند شما را بفهمند. برای تقویت تلفظ انگلیسی می‌توانید روزانه به اخبار و پادکست‌های انگلیسی زبان گوش دهید و یا فیلم و سریال‌های متناسب با سطح زبانی خود را ببینید. موسیقی انگلیسی گوش دهید. هنگام گوش دادن به موسیقی، متن آهنگ را نیز جلوی خود قرار داده و از روی آن بخوانید.

مهارت‌های چهار گانه زبان انگلیسی

زمان صحبت کردن خود را اندازه گیری کنید.
ممکن است صحبت کردن برای ۲ دقیقه برای شما مشکل باشد و نگران باشید که نتوانید به آن اندازه صحبت کنید. بهتر است زمان‌بندی زیر را درنظر بگیرید؛ و رفته رفته مدت زمان حرف زدنتان را افزایش دهید. 20 ثانیه، سپس 30 ثانیه، در مرحله بعدی 40 ثانیه و در نهایت یک دقیقه و بیشتر.

ضبط صدا هنگام حرف زدن
صدای خودتان را ضبط کنید. اگر خجالت می‌کشید به زبان انگلیسی صحبت کنید، می‌توانید در خانه صدای خودتان را ضبط کنید. این روشی مناسبی برای یافتن اشتباهاتتان است. از طریق گوش دادن به صدای ضبط شده، قادر خواهید بود نقاط ضعفتان را بشناسید و آن‌ها را بهبود ببخشید.

تکنیک تقلید (Shadowing)
این روش نیز یکی دیگر از تکنیک‌های شناخته شده برای تقویت مهارت اسپیکینگ است. پیشفرض تکنیک تقلید این است که شما از طریق تکرار و تقلید آنچه می‌شنوید، می‌توانید در بیان آن مطلب تسلط کافی را کسب کنید. برای انجام تمرین می‌توانید از منابع مختلفی همچون فیلم‌های سینمایی، کتاب‌های صوتی، ویدیوهای یوتیوب یا هر فایل صوتی و تصویری دیگری استفاده کنید.برای مشاهده بهترین پکیج آموزش زبان انگلیسی روی لینک کلیک فرمایید.

دوستان انگلیسی زبان پیدا کنید
با انگلیسی زبانان وقت بگذرانید. حتی اگر در کشور انگلیسی زبان زندگی نمی کنید، می‌توانید افراد خارجی را در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید و با آن‌ها گفتگو کنید. تبادل اطلاعات با فرد انگلیسی زبان هم روش هوشمندانه ‌ای برای تقویت اسپیکینگ است. ممکن است فردی را بیابید که او هم علاقه‌‌مند باشد زبان اول شما را بیاموزد و سپس در تبادل اطلاعات با یکدیگر به هم کمک کنید. میتوانید مقاله یادگیری زبان با کلاب هاوس را مطالعه کنید که توضیح دادیم چطور با انگلیسی زبانان در کلاب هاوس صحبت کنید.

فکرهایتان هم انگلیسی باشد!
یک روش جادویی برای تقویت اسپیکینگ این است که افکارتان هم به انگلیسی باشد! معمولا هنگامی که زبان‌آموزان می‌خواهند انگلیسی صحبت کنند، گفتارشان را از زبان مادریشان به زبان مقصد ترجمه می‌کنند؛ اما هنگامی که در ذهن خود انگلیسی فکر کنید، دیگر نیاز ندارید که برای صحبت کردن به انگلیسی، در ذهن خود اول ترجمه کنید!

مهارت Listening

توانایی فهم مقصود و معنای مکالمات، سخنرانی‌ها و هرنوع گفته‌ای به طور مستقیم به مهارت شنیداری افراد مرتبط است که یکی از معیارهای اصلی سنجش دانش زبانی است.
برای تقویت Listening روش‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید با توجه به علاقه‌ی خود هر‌‌یک را انتخاب کنید. موسیقی، پادکست، دیدن فیلم و غیره.
پادکست‌‌های انگلیسی گوش کنید.

اولین پیشنهاد ما برای شروع تمرین لیسنینگ گوش دادن به پادکست‌های معتبر انگلیسی است. این پادکست‌ها با هدف تقویت لیسنینگ تولید شده‌اند؛ اما همچنان که جلوتر می‌روید می‌توانید پادکست‌‌های پیچیده‌تری را گوش کنید. می‌توانید همچنان که به کار خود مشغول هستید، آن‌ها را بشنوید. برای یادگیری موثرتر، هر آنچه می‌شنوید را یادداشت کنید و بار‌ها و بار‌ها به آن گوش دهید و اشتباهات خود را پیدا کنید.

از فیلم‌های انگلیسی غافل نشوید
تماشای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی می‌تواند شما را با لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی آشنا کند و منبع مناسبی برای یادگیری آن لهجه از طریق تکنیک تقلید است. سعی کنید ژانری که به آن علاقمند هستید را بیابید؛ مثلا کمدی، رمانتیک، اکشن و غیره. زیر‌نویس‌ها، کار شما را برای فهمیدن کل دیالوگ‌ها راحت می‌کنند اما سعی کنید خود را به آن عادت ندهید تا در آینده بدون زیرنویس، دیالوگ‌ها را متوجه شوید.

مهارت‌های چهار گانه زبان انگلیسی

موزیک انگلیسی گوش کنید
گوش کردن به موسیقی یک روش مفرح برای تقویت لیسنینگ انگلیسی است. ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد اما به مرور عادت خواهید کرد.
واژگان کاربردی را توسعه دهید.

این بدین معنی است که شما باید با یادگیری کلماتی که برای انجام کارهایتان مهم هستند شروع کنید. یک مثال خوب از این مورد، یادگیری زبان تجاری یا کلماتی که اغلب در یک سرگرمی و یا شغل از آن استفاده می شود. به جای آن که سریعا تبدیل به کلیشه یا اصطلاحات فنی شود که انگیزه شما را از بین ببرد، به دنبال کلمات بیشتری باشید تا به اطرافیان خود نشان دهید که در مورد چه چیزهایی می توانید بنویسید.

مهارت Reading

مهارت خواندن یا reading یکی از مهارت‌های چهار گانه زبان انگلیسی است. همانگونه که از نامش پیداست، به شما در روان خوانی و درک بهتر مطالب نوشتاری کمک می‌کند. دایره‌ی لغاتتان را افزایش می‌دهد و دانش گرامر شما را بهبود می‌بخشد. برای تقویت ریدینگ چند روش وجود دارد که بررسی می‌کنیم.

مقالات انگلیسی
مقالات آنلاین را در اینترنت پیدا کرده و بخوانید. موضوع مورد علاقه‌ی خود را بیابید و به زبان انگلیسی وب‌گردی کنید!
کتاب انگلیسی بخوانید

کتاب‌های مورد علاقه‌تان را بخرید و بخوانید. اگر در سطح مبتدی هستید، می توانید کتاب‌های انگلیسی کودکان را مطالعه کنید، زیرا کلمات و زبان آن‌ها ساده تر هستند. اگر سطح متوسط دارید، احتمالاً می‌توانید رمان های مورد علاقه به زبان انگلیسی را مطالعه کنید. مثلاً می‌توانید کتاب‌هایی را مطالعه کنید که فیلم آن‌ها را هم دیده‌اید.

مطبوعات انگلیسی بخوانید
از مجلات و روزنامه‌ها غافل نشوید. خواندن روزنامه‌ها و مجلات به شما کمک می‌ کند که به روز باشید. همچنین دایره واژگان شما را گسترش می‌ دهد.

مهارت writing

اهمیت مهارت نوشتاری در مهارت‌های چهار گانه زبان انگلیسی بر کسی پوشیده نیست! دانشجویان و متخصصان امروزی دائماً در حال نوشتن هستند؛ مثلا ایمیل زدن برای درخواست کار در شرکت معتبری که به انگلیسی زبان است نیازمند داشتن مهارت رایتینگ است. اهداف زبان انگلیسی شما هر چه که باشد، توانایی نوشتن متون انگلیسی برای شما یک مهارت ضروری به حساب می‌آید. به عنوان مثال، یک نامه‌ی عالی می تواند فرصت مصاحبه در یک شرکت انگلیسی زبان را برای شما ایجاد کند یا از بین ببرد. برای دانشجویانی که قصد دارند در دانشگاه های خارج از کشور تحصیل کنند، مهارت رایتینگ بسیار ضروری است.

دقت خود هنگام نوشتن را بالا ببرید
در تمرین نوشتن، دقت از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید در مهارت‌هایی مثل مهارت Speaking، روان بودن (fluency) از اهمیت بیشتری نسبت به دقیق بودن (accuracy) برخوردار باشد. ولی در مهارت نوشتن دقت حرف اول را می‌زند. در writing فرصت بازنگری و تصحیح وجود دارد؛ بنابراین حتی چرک‌نویس‌های خود را با دقت کامل بنویسید که آگاهی‌تان نسبت به خطاهای تکراری خود در نوشتن بالا برود، بتوانید آنها را کاهش دهید و مهارت writing خود را تقویت کنید.

مهارت‌های چهار گانه زبان انگلیسی

برای خود دیکشنری شخصی درست کنید!
هر جا کلمه‌ی جدیدی به چشمتان خورد، آن را یادداشت کنید و معنی انگلیسی آن را مقابلش یادداشت کنید. برای این کار می‌توانید از دیکشنری آکسفورد استفاده کنید. البته دیکشنری فست دیک هم یکی از مناسب‌ترین دیکشنری‌ها است.

واژگان کاربردی را توسعه دهید.
این بدین معنی است که شما باید با یادگیری کلماتی که برای انجام کارهایتان مهم هستند شروع کنید. یک مثال خوب از این مورد، یادگیری زبان تجاری یا کلماتی که اغلب در یک سرگرمی و یا شغل از آن استفاده می شود. به جای آن که سریعا تبدیل به کلیشه یا اصطلاحات فنی شود که انگیزه شما را از بین ببرد، به دنبال کلمات بیشتری باشید تا به اطرافیان خود نشان دهید که در مورد چه چیزهایی می توانید بنویسید.

نوشتن خاطرات روزانه:
خاطره‌نویسی یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین تمرین‌هایی است که در کلاس‌های نویسندگی فرا می‌گیرید. مهارت نوشتاری نیز همچون دیگر مهارت‌ها نیاز به تمرین و تکرار دارد و ساده‌ترین ابزار برای این منظور نوشتن خاطرات روزانه است. شاید شما از آن دسته افرادی باشید که از نوشتن خاطرات روزانه لذت نمی‌برند و پس از مدت کوتاهی این تمرین را کنار بگذارید. فراموش نکنید که علاقه در یادگیری زبان اهمیتی اساسی دارد، پس همواره روش‌هایی را انتخاب کنید که از انجام آن‌ها لذت می‌برید.

قورباغه تان را قورت دهید.
قورباغه‌تان را قورت بدهید و فقط انجامش بدهید. شروع فرایند نوشتن یکی از سخت‌ترین کارهایی است که ممکن است مجبور شوید انجام دهید. ولی به خاطر داشته باشید که بهترین راه تقویت رایتینگ این است که بنشینید و بنویسید. خودتان را آماده کنید که در مورد یک موضوع چندین و چند بار بنویسید. حتی برای حرفه‌ای‌ترین نویسنده‌ها هم اولین نوشته هیچ‌وقت بهترین نوشته نیست. یادتان نرود که تمرین‌کردن شما را ماهر می‌کند. پس همین الان بنشینید، قلم و کاغذ را بردارید و شروع به نوشتن کنید.

گرامر انگلیسی_لهجه انگلیسی_چگونه سریع زبان انگلیسی را یاد بگیرم

سوالات متداول

۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی کدامند؟
شنیدن Listening
خواندن Reading
نوشتن Writing
صحبت کردن Speaking

برای تقویت مهارت های زبان انگلیسی، کدام مهارت را باید بیشتر تقویت کنیم؟
برای تسلط کامل بر زبان انگلیسی لازم است که هر ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی را به اندازه ای قابل توجه تقویت کنیم اما گاهی متناسب با نیاز ما لزومی به تقویت هر ۴ مورد نیست.

کاربردی ترین و مفیدترین راه فراگیری یک زبان جدید چیست؟
برای یادگیری هر زبانی باید مهارت های چندگانه آنرا بطور جداگانه و با روش های مختلفی فراگیرید. هر مهارت تکنیک و راه های یادگیری مخصوص به خود را دارد.

اشتراک گذاری مطلب
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

15 پاسخ

  1. سلام تو رو خدا، من خودخوان این روش ها را میخوانم لطفا برای تمرین این روش ها هم مقاله بگذارید.

  2. من حس میکنم واگذار کردن منبع تمرین به جست و جو گر گوگل کار درستی نیست، لطفا منابع مطالعاتی را هم خودتان معرفی کنید.

  3. یک مقاله دیگه من در سایت شما خواندم در مورد روش های برنامه ریزی بود، من به کمک برنامه ریزی و نکات مهم این مهارت ها کلی، به برنامه ریزی و یادگیریم کمک کرد.

  4. من یادگیری زبان را با اپلیکیشن doulingo شروع کردم، البته نسخه رایگانش رو گرفتم و اینکه زبان فارسی هم نداره، باید زبان انگلیسی را انتخاب کنید.

  5. واقعا خوب گفتید هیچ منبع دیگری مثل شما پیدا نکردم که اینطور رایگان به سطح دانش مردم کمک می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یادگیری زبان آسان است.

با استفاده از آموزش های TLPS میتوانید به آسانی زبان انگلیسی را فرا گیرید.

درخواست مشاوره